Thursday, 8 May 2014

Teori membaca


TEORI  MEMBACA  “BOTTOM-UP”
Ø  Terdapat  dua  proses   untuk  memperolehi  maklumat  dan  manfaat  dari  bahan  bacaan  iaitu :
1.      Mengenal  pasti  huruf-huruf  yang  terdapat  di  permukaan  bertulis,  sama  ada  huruf  tersebut  dalam  bentuk  ortografi.
2.      Mengenal  pasti  huruf  dalam  bentuk  huruf  roman, (tulisan  rumi)  dan  bentuk  huruf  arab  (tulisan  jawi).
Ø  Huruf-huruf  ini  digabungkan  ke  dalam  satu  sistem  ejaan  yang  digunakan  dalam  sesuatu  bahasa.
Ø  Dari  kumpulan  perkataan  ini,  pembaca  akan  terus  memperoleh makna  daripada  ayat  yang  terbentuk  dari  kumpulan  perkataan  tersebut.
Ø  Dari  ayat  pula  terbina  perenggan  yang  memberikan  makna  secara  berwacana  kepada  pembaca.

Ø  Apabila  pembaca  memperoleh  maklumat  yang  lengkap  dari  bahan  bacaannya,  ia  dikira  sebagai  proses  yang  berjaya.

TEORI  MEMBACA  “TOP-DOWN”
Ø  Untuk  melakukan  proses  membaca  ini,  pembaca  tidak  perlu  mengenal  pasti  setiap  patah  perkataan  yang  terdapat  dalam  bahan  bercetak  secara  terperinci.
Ø  Pembaca  hanya  perlu  faham  bahan  bacaannya  secara  keseluruhan,  kemudian  membuat  perincian  maksud  perenggan  yang  berbeza.
Ø  Selepas  itu,  pembaca  perlu  mencerakinkan  ayat-ayat  yang  terdapat  pada  setiap  perenggan  sekiranya  perlu.
Ø  Perkara  yang  diutamakan  dalam  proses  membaca  ini  ialah  untuk  mendapatkan  maklumat.
Ø  Kaitan  proses  membaca  ini  dengan  proses  pengajaran  dan  pembelajaran  ini  adalah  berasaskan  Teori  Pembelajaran  Linguistik.
Ø  Teori  ini  menghuraikan  bahawa  makna  tidak  terdapat  pada  teks,  tetapi  diri  individu  yang  membaca.
Ø  Maksud  petikan  yang  menyeluruh  adalah  lebih  utama  daripada  perkataan  yang  dipaparkan  dalam  bahan  bacaan.
Ø  Membaca  melibatkan  kiu  bahasa  iaitu  grafonik,  sintaksis  dan  semantik.   
Ø  Teori  ini  juga  berpendapat  fonik  setiap  patah  perkataan  tidak  perlu  dikuasai  secara  terperinci  kerana  membaca  adalah  satu  proses  untuk  membina  makna.

 MODEL TRANSACTIONAL
Ø  Merujuk kepada model interaksi dua hala antara seseorang individu dengan individu yang lain. Interaksi antara individu ini boleh melibatkan medium pengantaraan seperti nota, teks dan sebagainya.

Ø  Membaca ialah proses membina makna daripada kombinasi pembaca tertentu, pada masa   atau  konteks tertentu, dengan teks tertentu. Ia adalah suatu transaksi antara pengarang, pembaca, dan teks.

Ø  Membaca adalah "aktiviti memilih” bahan bacaan. Pembaca membawa perasaan, sikap, jangkaan, dan tujuan untuk setiap teks, dan ini membawa kepada makna, atau penimbulan.

Ø  Pendirian kita ke arah membaca mungkin efferent (saintifik, membaca untuk info) atau estetik (seni, perasaan). Namun begitu, pendirian pembaca yang menentukan pengalaman yang akan   mereka  perolehi daripada teks itu.

Ø  Pengajaran bacaan memerlukan seorang guru mengemukakan soalan yang berupaya mengalakkan transaksi bacaan yang lebih kompleks, dan membina dan memudah cara aktiviti-aktiviti dalam persekitaran yang menggalakkan pembaca untuk membuat makna mereka sendiri.


Model Interaktif

Ø  Memperihalkan  membaca sebagai proses yang aktif bagi menterjemah maksud ke atas teks yang dibaca. Model Interaktif melihat proses membaca sebagai pola pusingan dengan maklumat tekstual dan aktiviti mental pembaca wujud secara serentak.

Ø  Tahap pemahaman pembaca ke atas teks dipengaruhi oleh minat pembaca, tujuan pembacaan dan pengetahuan pembaca terhadap teks berinteraksi dengan pemboleh ubah teks (jenis teks, sintaksis dan sebagainya).

Ø  Menggunakan cetakan sebagai input dan makna sebagai out put.

Ø  Membaca adalah proses membuat tanggapan dan proses kognitif

Ø  Proses  membaca  Top- down  dan  proses  membaca  Bottom-down  boleh timbul secara silih berganti atau serentak bergantung kepada pemboleh ubah pembaca dan pemboleh ubah teks.

No comments:

Post a Comment