Wednesday, 7 May 2014

Keterampilan Membaca: Pemilihan bahan bacaan

Setiap individu mempunyai perbezaan baik dari segi minat mahupun daya tarikan. Oleh yang sedemikian, persembahan bahan bacaan kepada khalayak pembaca perlulah bersesuaian mengikut sasaran karya. Terdapat berberapa faktor penting yang menjadi prinsip dalam pemilihan bahan bacaan.





i.                   Tulisan (Font)
Pemilihan tulisan ini merangkumi saiz, jenis tulisan, ketebalan tulisan (bold), jarak antara baris (spacing), dan juga jarak antara huruf. Lazimnya, pembaca kanak-kanak memilih tulisan yang besar, ditebalkan serta berjarak. Namun bagi pembaca dewasa, pemilihan tulisan lebih kepada kejelasan serta memudahkan penyampaian makna karya. Perhatikan gambar di bawah, pilih bentuk tulisan yang sesuai mengikut peringkat umur.



Gambar 1: Jenis tulisan




Gambar 2: Warna tulisan



ii.                 Penggunaan ilustrasi atau bahan grafik
Umum mengetahui, penggunaan ilustrasi atau bahan grafik dalam bahan bacaan mampu menarik serta mempengaruhi pembaca untuk membaca selain untuk memudahkan pemahaman pembaca. Namun demikian, penggunaan ilustrasi atau bahan grafik yang tidak sesuai dalam bahan bacaan boleh mengurangkan minat pembaca untuk membaca. Selain itu, bahagian letak grafik juga penting bagi mengelakkan tumpuan pembaca terhadap bahan bacaan. 






Gambar atas: Lebih sesuai untuk pelajar sekolah menengah







Gambar atas: Sesuai untuk pelajar peringkat rendah



iii.              Perbendaharaan kata
Pemilihan bahan bacaan juga bergantung kepada pemilihan atau penggunaan perbendaharaan kata di dalamnya. Perbendaharaan kata perlulah sesuai mengikut peringkat umur. Bagi pelajar sekolah menengah, perbendaharan kata yang digunakan tidaklah terlalu sukar tetapi tidak semudah perbendaharaan kata yang digunakan di peringkat sekolah rendah. Kepanjangan perkataan yakni jumlah suku kata dan juga jumlah huruf diambil kira dalam pemilihan bahan bacaan. Perkataan yang sukar tetapi diulang berkali-kali di dalam teks akan memudahkan lagi pemahaman pembaca terhadap isi yang ingin disampaikan oleh pengarang.



iv.              Ayat
Ayat yang kompleks lazimnya menyukarkan pembaca faham akan isi yang ingin disampaikan. Lazimnya, pembaca lebih suka memilih bahan bacaan yang mudah, jelas, dan tidak kompleks ayatnya. Selain itu, penggunaan ayat pasif dan juga ayat aktif juga merupakan salah satu komponen pemilihan bahan bacaan. Teks yang mengandungi banyak ayat pasif menyukarkan pembaca memahami makna teks. Bukan itu sahaja, penggunaan yang banyak dalam teks juga menyukarkan serta melambatkan tempoh pemahaman pembaca terhadap isi teks.



v.                Isi
Isi kandungan merupakan antara perkara yang penting dalam pemilihan bahan bacaan. Pembaca lazimnya memilih bahan bacaan berdasarkan minat atau hobi mereka. Isi bahan bacaan yang sesuai dengan minat akan lebih mendapat tumpuan serta difahami dengan mudah. Misalnya, kanak-kanak biasanya lebih tertarik kepada buku cerita yang mampu mencuit hati mereka manakala orang dewasa pula lebih tertarik kepada isi yang berbentuk fiksyen.





 

No comments:

Post a Comment