Thursday, 1 May 2014

Keterampilan Membaca: Teknik membaca lantang

"Bangsa membaca, bangsa berjaya"


Lazimnya, teknik membaca lantang (read aloud) ini dikaitkan sebagai teknik yang digunakan untuk mengajar membaca di peringkat awal belajar membaca. Abd. Rahim Abd. Rashid, Sufean Hussin, Jamaludin Tubah (2006:249) ada menyatakan bahawa teknik membaca lantang boleh digunakan oleh ibu bapa di rumah bagi membantu penguasaan bahasa yang baik pada peringkat rendah. Namun demikian, persepsi bahawa teknik membaca lantang hanya sesuai untuk murid-murid yang berada pada peringkat awal belajar membaca adalah tidak betul. Hal ini demikian kerana teknik ini sangat sesuai digunakan dan dilaksanakan untuk pelajar sekolah menengah juga. Bezanya, aktiviti ini tidaklah lagi bermodelkan guru sebagaimana di peringkat awal membaca tetapi berfokus kepada pelajar sahaja.

       Antara ciri-ciri teknik membaca lantang adalah seperti berikut:-
i.        Terdapat seorang model (guru ataupun pelajar) yang melakukan pembacaan.

ii.  Murid-murid yang lain mengikuti bacaan tersebut secara beramai-ramai.

iii.  Terdapat proses berbincang, bertindak balas dan juga menyemak semula telahan.

iv.   Berlaku perbincangan atau murid-murid perlu menceritakan semula perkara yang telah dibaca.

Terdapat beberapa manfaat penggunaan teknik ini dalam pengajaran dan pembelajaran semasa di dalam kelas. Antaranya ialah seperti berikut:-

  •  Murid-murid dapat mendengar serta memahami bahan bacaan melalui perbincangan selepas membaca.
  • Murid-murid dapat meningkatkan penguasaan perbendaharaan kata kerana mereka mendengar penggunaan perkataan-perkataan tersebut dalam konteks.
  •  Murid-murid dapat meningkatkan kemahiran ingatan mereka.
  •  Murid-murid mengetahui sebutan yang betul.
  • Murid-murid melatih diri mereka membaca dengan lancar.

Teknik ini sangat sesuai digunakan bagi menghasilkan kefahaman murid-murid terhadap bahan bacaan. Di peringkat sekolah menengah, guru boleh melaksanakan teknik ini untuk memudahkan pelajar memahami teks-teks yang susah difahami. Kaedah ini digunakan bagi bahan yang mengandungi terlalu banyak istilah, konsep atau perkataan yang sukar. Langkah-langkah perlaksanaan adalah seperti berikut:-

 

No comments:

Post a Comment