Monday, 5 May 2014

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)


Pentaksiran berasaskan sekolah ialah pentaksiran yang dilakukan oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas berlangsung.

Azizi (2010) menghuraikan secara terperinci peranan guru dalam PBS ini. Menurut beliau, dalam PBS peranan guru adalah untuk mengesan
 (1) perkembangan, (2) kebolehan, (3) kemajuan dan (4) pencapaian murid.

Guru juga menentukan
  •  hasil pembelajaran yang hendak diajarkan dan ditaksir,
  •  merancang dan membina instrumen pentaskiran, 
  • melaksanakan pentaksiran, 
  • merekodkan hasil pentaksiran,
  •  menganalisis maklumat pentaksiran,
  •  melaporkan hasil pentaksiran dan
  •  membuat tindakan susulan.

Dalam konteks Malaysia, PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek
kognitif (intelek),
afektif (emosi dan rohani),
psikomotor (jasmani)
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. PBS ini mentaksir proses dan produk secara formatif dan sumatif, iaitu mengamalkan konsep assessment for learning dan assessment of learning.

                                                                  

No comments:

Post a Comment