Keterampilan membaca: Teknik membaca menelah
- Pelajar membuat
telahan tentang apa yang
mereka fikirkan akan
berlaku atau apa
yang akan mereka
pelajari pada bahagian
yang lain.
- Mereka perlu
membincangkan sama ada
mereka perlu menetapkan
telahan atau mengubah
semula telahan tersebut.
- Pola ini
perlu berterusan sehingga
keseluruhan bahan selesai
dibaca.
- Sebagai contoh,
pelajar dapat menelah
perkataan kad. Apa
yang ada dalam
fikiran mereka ketika
membaca perkataan kad
ialah ‘kad kredit’. Namun begitu,
perkataan lain juga
boleh digantikan dengan
perkataan ‘kredit’.
- Teknik bacaan
menelah ini kebiasaannya
dikaitkan dengan pertumbuhan
kanak-kanak yang normal
apabila kanak-kanak secara
semulajadinya akan mengecam
bentuk perkataan yang
biasa digunakan dalam
berkomunikasi.
- Pada mulanya
mereka tidak dapat
menelah bentuk perkataan
yang terdapat dalam
perbualan antara ibu
bapa dan juga
orang terdekatnya.
- Namun begitu,
apabila kanak-kanak mampu
membaca untuk diri
mereka sendiri, bentuk
perkataan dan susunan
perkataan yang sama
akan dijadikan bukti
dalam apa yang
mereka baca.
No comments:
Post a Comment