Thursday, 1 May 2014

Keterampilan membaca: Teknik membaca menelah




  • Pelajar  membuat  telahan  tentang  apa yang  mereka  fikirkan  akan  berlaku  atau  apa  yang  akan  mereka  pelajari  pada  bahagian  yang  lain.


  • Mereka  perlu  membincangkan  sama  ada  mereka  perlu  menetapkan  telahan  atau  mengubah  semula  telahan  tersebut.

  • Pola  ini  perlu  berterusan   sehingga  keseluruhan  bahan  selesai  dibaca.



  • Sebagai  contoh,  pelajar  dapat  menelah  perkataan  kad.  Apa  yang  ada  dalam  fikiran  mereka  ketika  membaca  perkataan  kad  ialah  ‘kad  kredit’. Namun  begitu,  perkataan  lain  juga  boleh  digantikan  dengan  perkataan  ‘kredit’. 

  • Teknik  bacaan  menelah  ini  kebiasaannya  dikaitkan  dengan  pertumbuhan  kanak-kanak  yang  normal  apabila  kanak-kanak  secara  semulajadinya  akan  mengecam  bentuk   perkataan  yang  biasa  digunakan  dalam  berkomunikasi. 

  • Pada  mulanya  mereka  tidak  dapat  menelah  bentuk  perkataan  yang  terdapat  dalam  perbualan  antara  ibu  bapa  dan  juga  orang  terdekatnya. 

  • Namun  begitu,   apabila  kanak-kanak  mampu  membaca  untuk  diri  mereka  sendiri,  bentuk  perkataan  dan  susunan  perkataan  yang  sama  akan  dijadikan  bukti  dalam  apa  yang  mereka  baca.

No comments:

Post a Comment