Thursday, 8 May 2014

Teknik belajar membaca

Teknik  membaca untuk  belajar :

  1. Teknik tinjauan.
  2. PORPE.
  3. Mencatat nota.
  4. PLEA.
  5. Bengkel internet.

TEKNIK TINJAUAN
  1. Menyediakan murid dengan sistem pendekatan guru untuk membuat semakan awal (preview) bab kandungan.
  2. Menyediakan guru dengan pendekatan tambahan untuk digunakan sebagai persediaan murid membaca telus.
  3. Dari segi pelaksanaan, teknik ini menyediakan guru mata pelajaran dengan kaedah yang sistematik dan merupakan langkah pertama dalam kaedah membaca SQ3R.

  • Aukerman mencadangkan 6 langkah prosedur yang boleh digunakan jika kandungan buku teks disusun secara tradisi. 
  • Teknik ini akan menjadi lebih mudah jika kandungan bab dalam buku teks tersebut disusun seperti berikut :
  1. Judul buku.
  2. Pengenalan.
  3. Tajuk utama dengan subtajuk.
  4. Ringkasan.
  5. Soalan-soalan reviu.
  6. Latihan.

TEKNIK PORPE
  • PORPE merupakan panduan belajar yang dicipta oleh Simpson. Panduan ini direka untuk membantu murid dalam :
  1. Merancang, memantau dan menilai pembelajaran mereka secara aktif.
  2. Mempelajari proses-proses yang melibatkan penyediaan peperiksaan esei.
  3. Menggunakan proses menulis sebagai salah satu cara mempelajari bahan bidang kandungan.
  • Teknik PORPE terdapat 5 langkah iaitu :
  1. Predict (menelah).
  2. Organize (menyusun).
  3. Rehearse (raptai).
  4. Practice (berlatih).
  5. Evaluate (menilai).

TEKNIK MENCATAT NOTA UNTUK BELAJAR
  • Kemahiran mencatat nota dapat:
  1. Membantu murid menyediakan dan menyusun nota dengan cara yang sistematik.
  2. Menyediakan cara yang betul untuk membuat semak semula maklumat isi kandungan mata pelajaran yang telah dipelajari.
  • Peralatan asas untuk menulis nota ialah pensel dan kertas.
  • Kertas yang digunakan perlu mudah diasing-asingkan dan dikumpulkan dalam sebuah fail supaya mudah dikeluarkan apabila dikehendaki.
  • Dicadangkan menggunakan sebelah muka surat kertas berukuran 8 1/2  X 11 inci, dengan lajur 3 inci di sebelah kiri muka surat.
  • Murid  boleh  membuat  garisan  lajur  sendiri  kerana  sukar  mendapatkan  kertas  atau  buku  nota  yang  menyediakan  lajur  3  inci  di  sebelah  kiri  muka  surat.  
  • Terdapat  3  langkah  untuk  mengambil  nota  iaitu  :
  1. Merekod.
  2. Menyusun.
  3. Belajar  daripada  nota.

TEKNIK  PLEA  (PREPLAN, LIST, ACTIVATE AND EVALUATE)

Tujuan  strategi  membaca  PLEA  adalah  :
  1. Menyediakan  murid  dengan  satu  sistem  belajar  yang  membolehkan  murid  memantau  dan  mengawal  pembelajaran  mereka.
  2. Dapat  membantu  murid  menjadi  murid  yang  berdikari  melalui  pembinaan  kesedaran  metakognitif  semasa  belajar.
  • Murid  perlu  belajar  cara-cara  untuk  menentukan  matlamat,  menetapkan  sumber,  dan membuat  perancangan  tindakan  yang  akan  menyatupadukan  strategi  yang  sesuai  dan  melakukan  latihan  sepanjang  masa.
  • Murid  perlu  memiliki  sekumpulan  strategi  untuk  menangani  pelbagai  tugasan  dan  teks  yang  akan  mereka  temui.  Mereka  juga  perlu  tahu  bahawa  tidak  ada  strategi  yang  terbaik  dan  tidak  ada  strategi  yang  sesuai  bagi  semua  tugasan.
  • Murid  perlu  belajar  cara-cara  untuk  memilih  strategi  yang  paling  sesuai  berdasarkan  ciri  teks,  tugasan,  dan  keutamaan  pembelajaran  teks  berkenaan.
  • Murid  perlu  belajar  cara-cara  menggunakan  dan  memantau  perancangan  tindakan  dan  melakukan  perubahan  yang  sesuai  apabila  perlu,  dan
  • Murid  perlu  belajar  cara-cara  menilai  kejayaan  atau  kegagalan perancangan  mereka  berasaskan  maklumat  dan  tugasan  dalam  rangka  merancang  untuk  situasi  akan  datang.

Ada  empat  langkah  untuk  menjalankan  PLEA  iaitu :
  1. Preplanning  ( Perancangan  awal ).
  2. Listing  ( Menyenaraikan).
  3. Activating ( Mengaktifkan ).
  4. Evaluating ( Menilai ).


BENGKEL  INTERNET
  • Satu  strategi  membaca  untuk  mendapatkan  maklumat  daripada  internet.
  • Sesuai  digunakan  kerana  mudah  dilaksanakan  di  dalam  bilik  darjah  semasa  pengajaran  berlangsung.
  •  Ia  juga  mudah  disesuaikan  dalam  jadual  pengajaran  mana-mana  kelas,  dan  ia  boleh  digunakan  tanpa  mengorbankan  satu  lagi  elemen  kurikulum. 
  • Terdiri  daripada  bacaan  yang  bebas  daripada  maklumat  di  internet  sekitar  topik  dan  lokasi  yang  pada  mulanya  ditetapkan  oleh  guru,  ia  diakhiri  dengan  sesi  bengkel  yang  singkat.
  • Bengkel  internet  direka  bentuk  berkisar  dalam  tiga  tema  iaitu :
  1. Literasi  lahir  daripada  sesuatu  peristiwa  khusus.
  2. Kemunculan  pelbagai  literasi  hasil  daripada  perubahan  teknologi.
  3. Literasi  menjadi  pelbagai. 
  4. Sesebuah sesi bengkel internet boleh jadi merupakan sebuah simulasi atau aktiviti yang menjadi pusat dalam pengajaran, atau ia merupakan aktiviti yang digabungkan dengan pengajaran kemahiran yang lain.
Kaedah  pelaksanaan :
  1. Tetapkan  tapak  internet.
  2. Tetapkan  aktiviti.
  3. Selesaikan  aktiviti  carian.
  4. Kongsikan  dapatan.

No comments:

Post a Comment