- Guru berpendapat
pengajaran pembacaan hanya dapat dijalankan sekiranya kanak-kanak telah dapat
menguasai satu set kemahiran asas sebagai persediaan untuk menguasai kemahiran
membaca.
- Guru percaya kegagalan
menguasai kemahiran mengenal semua
huruf ini akan menggagalkan
kemahiran yang seterusnya.
- Seterusnya mereka
percaya bahawa penumpuan yang perlu dibuat pada peringkat awal usia kanak-kanak
yang baru mengenali literasi ialah pada aspek pembacaan.
- Ini juga bermaksud
penulisan (kecuali pembentukan huruf secara mekanis dan tulisan tangan) perlu
ditangguh sehingga kanak-kanak telah mencapai kemahiran membaca sepenuhnya.
- Konsep penampilan
literasi dicetuskan daripada
pelbagai kajian yang
dijalankan oleh M.M.Clay
(1967), seorang tokoh
bhasa daripada New
Zealand.
- Kajian yang
dijalankan oleh beliau
menekankan aspek penguasaan
bahasa dan tabiat
membaca pada peringkat
awal kanak-kanak sehingga
ke usia remaja.
- Penampilan literasi
bermaksud kanak-kanak membina
kemahiran membaca dan
menulis tanpa permulaaan dan
juga pengakhiran.
- Kedua-dua kemahiran
tersebut berlaku secara
serentak dan saling
bergantung antara satu
sama lain.
- Proses ini
berlaku lama menerusi
perlbagai aktiviti dan
pengalaman yang diperoleh
daripada kehidupan seharian
dan interaksinya dengan
rakan sebaya dan
orang dewasa.
- Penguasaan bahasa adalah satu proses interaksi sosial.
Wednesday, 30 April 2014
Keterampilan Membaca: Penampilan literasi dan penguasaan bahasa
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment