Wednesday, 30 April 2014

Keterampilan Membaca: Kaedah dalam pendekatan holistik




Gambar hiasan: Novel-novel komponen sastera sekolah menengah

  •  Literasi  bahasa  adalah  kemampuan  menggabungkan  keseluruhan  kemahiran  berbahasa  iaitu  mendengar,  bertutur  ( kecuali  mereka  yang  mempuunyai  kecacatan  kekal  pendengaran  dan  pertuturan ),  membaca,  menulis  dan  berfikir.
  • Kemahiran  berfikir  adalah  mendampingi  keempat-empat  kemahiran  asas  bahasa  tersebut.
  • Bagi  membantu  para  pelajar  membina  dan  menguasai  literasi  bahasa,  guru  perlu  mengambil  kira  bahawa  setiap  komponen  kemahiran  yang  dinyatakan  tidak  diabaikan. 
  •  Setiap kemahiran seharusnya tidak diajar secara berasingan atau diajar dalam tajuk yang terpisah-pisah kerana kesemua aspek kemahiran tersebut terbina secara bersepadu dan saling bantu-membantu di antara satu sama yang lain.
  •  Perkembangan pendidikan Bahasa Melayu di sekolah pada masa yang sama juga percaya bahawa kanak-kanak perlu belajar membaca terlebih dahulu sebelum diajar kemahiran menulis.
  • Kelewatan mendedahkan pelajar pada pengalaman membaca dan menulis yang jitu akan menyebabkan kebantutan dalam proses mereka menguasai kedua-dua kemahiran tersebut.
  • Kanak-kanak pada usia awal persekolahan perlu didedahkan dengan pengalaman membaca dan menulis yang sebenar secara bersepadu.
  • Mereka perlu disuakan dengan pelbagai bahan bacaan yang diterbitkan dalam bentuk yang asal seperti buku cerita yang mempunyai tema dan mesej yang khusus, di samping mengandungi pelbagai ilustrasi yang menarik.
  • Mereka juga perlu diberi peluang menyalurkan apa yang terkandung dalam pemikiran mereka dalam bentuk penulisan dengan kemampuan yang ada pada peringkat usia mereka sendiri.
  • Latihan begini merupakan langkah awal bagi membina pengalaman yang lebih kukuh pada peringkat yang lebih matang.
  • Ejaan ciptaan yang digunakan kanak-kanak pada peringkat awal ini menjadi asas bagi memperkenalkan mereka dengan alam penulisan yang sebenar pada peringkat yang lebih dewasa.

No comments:

Post a Comment